torsdag 3 november 2011

Det finns änglar....

I dag hade jag bestämt med mina flickor
att jag skulle komma till Halland där Jonna
bor och hämta hem hennes lillasyster som 
hade sällskapat henne ett par dagar. Vi 
hade avtalat att jag skulle komma när
middagen var klar. Tog hundar med  mig 
som alltid blir lika glada när de får följa 
med. Hann någon mil på den trafikerade 
motortrafikleden vid Hässleholm när det 
plötsligt högg till i ratten. Förstod genast
att det var punka på hjulet!! Naturligtvis
så var det på den enfiliga delen. Körde så
långt ut i kanten som jag kunde o vågade
 (diket stupade lite brant ner). Försökte 
lite darrande på handen ringa några samtal
för att få tag i hjälp men på något konstigt
vis så tycktes alla vara upptagna av olika
anledningar. Fick till sist tag i en kompis 
som var hemma på en snabblunch.  Vi
var dock överens om att ingen av oss
klarade att få loss de maskindragna hjul-
muttrarna men hon kunde skjutsa mig
och hundarna hem. Bilhjälp fick 
jag fixa senare! 
Varningstriangeln hade jag fått ut så
fort jag förstod vad som hade hänt
men jag kan berätta att det är ingen
höjdare att stå vid en så pass trafikerad
väg där bilarna kommer i minst i 100
km bara någon meter i från en. Precis
innan min väninna kom så stannade en 
bil med en tom bilssläp och frågade om 
jag behövde hjälp? Om jag behövde...
Ut med den stora hundburen och fram
med extra däcket. Efter många om och 
men så fick min "hjäpare" loss muttrarna
på däcket och då hade han rejäla verktyg
till hjälp. Inte sådant litet klent som fanns
i min bil... Hade inte det lyckats så
hade han erbjudit sig att baxa upp
bilen på hans släp och köra hem
allt till mig.
Efter lika många om och men så
kom extradäcket på plats.
Tänk att det finns
änglar längs våra vägar!!! 
Middagen fick intagas
 på närliggande McDonalds (efter
som jag är diabetiker så kunde jag inte
vänta på min väntande middag hos dottern)
Sedan bar i väg till en verkstad som även
säljer däck. En massa bilar och folk som
väntade med att få hjälp med sina däckbyten
men fick endå hjälp med en gång. Nu visade 
sig att själva däcket inte var skadat utan
bara slangen. Förmodligen så har ett spik
tryckts in och punkterat den.
Ca 2½ timme efter avtalad tid så anlände
jag äntligen till Kåphult. Tjejerna kom just
hem från en ridtur som de nu hanns med
när de endå väntade på mig.
Tack Jonna för den goda fikan och 
kan tilläggas att man var ganska så
slut när vi äntligen kom hem. Kanske
lite psykiskt utmattning....

Mina fina flickor hade bla roat sig med
lite fotografering.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar