tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans valpar!!!!

Under hela måndagen så var Agnes lugn
som en filbunke och därför var det  inget 
svårt beslut för mig att åka på veckans
vattengympa. Joel kom hem innan jag åkte
så här fanns folk hemma och en stund senare
kom resterande av familjen hem. 
När jag sen kom hem så möttes jag som
vanligt av hela fyrbenta gänget och där ibland
en flåsande Agnes. Hon var inte orolig utan bara
hässjade. Tempade henne med jämna mellanrum
och den låg första gången på 37,8 och sista gången
jag tempade på 36,8. Det är så att normalt så ligger
temperaturen på runt 38,5 men när det är dags för 
valpning så sänks tempen och den går ner under 36 
grader. Förlossningen brukar inte starta förrän 
tempen visar över 38 igen. Detta är väldigt olika
på tikar hur lång tid detta tar. Det sk öppnings skedet
kan tom ta dygn. För min Gretha så höll hon på att
flåsa och bädda i ett dygn innan det var dags för
själva födandet. Gretha var helt slut av denna 
långa och jobbiga väntan. Men som sagt så 
väldigt inviduellt. För Agnes så tillhör hon dem 
som det går snabbare för. Förra gången så var allt
överstökat på ett par timmar och hon bäddar
inte mycket alls.
Kvällen förflöt lugnt och Agnes drog sig ibland 
'tillbaka för att vila i lugn o ro för att sen komma
och vilja ha lite stöd av mig.
Mellan kl 3.33 och 4.33 födde min lilla tjej
3 stycken tikar. Den första var ruby, andra 
black and tan och sista en liten ruby.
Alla mår bra och Agnes är även denna gången en
riktig hökmamma som vaktar sina dyrgriper
Jag är naturligtvis dödstrött efter som det inte
blev mycket till sömn denna natten. Som tur var
fickjag lite avlösning så jag kunde vila mitt ihärdigt
värkande skalle och kropp. Det är sånt som man
annars får ta när man har nattvalpning ;o)

Lite kort på Agnes dagarna innan dagen G:
Agnes nyduschad och värmer sig vid spisen

En stor kram till Alla på denna Valentindag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar