onsdag 13 juli 2011

Valpnig mm

Fredagen fortsatte med fler födelsedagar. Nu var det 
Inez tur som fyllde 2 år. Tänk 2 år för lilla skruttan som
man inte alls kan tro är så gammal när man ser på henne.
Hon är fortfarande valpig och omogen men det gör inget.
Ser på Agnes att det även på henne tog ett tag innan hon 
växte i kostymen. Även om hon var mycket mer pälsad än
vad Inez är så var hon oxå väldigt omogen och välpig tills hon 
över 2 år. Det var därför jag har väntat med att para Agnes
tills hon närmade sig 3 år. Då runt nyår så blev hon ju inte dräktig
och sen var hon fyllda 3 när jag parade om henne. Det kommer att
bli likadant för lilla Inez. Ingen parning för henne i år...

Sent på fredag kvällen började så Agnes att hässja o 
bädda så smått! Var lite orolig så ingen sömn alls blev 
det den natten. Inte för någon av oss. Agnes la sig ner 
i mellan åt och försökte koppla av men det var ingen 
längre stunder innan hon började på nytt igen att slita
i fällen och som hon hässjade. När jag tempade henne 
första gången vid ca 01.30 låg den på 37.5 och jag anade
då att det kommer att ta ett tag innan den tempen har varit
nere under 37 graders strecket och sen ska den upp igen
över 38. Först kom en stor vattenblåsa som blötade ner
stora delar av fällen vilket Agnes försökte torka upp (?)
När det var dags för förstans entré stod Agnes på bakbenen 
med framtassarna mot mig och jag masserade hennes rygg. Med 
ett skrik kommer tillsist den första tiken ut. 12.26 en vacker ruby 
tjej utan något vitt på sig. Vikt; 214 g. Sen kl 13.12 kommer nästa 
tik, en b/t som väger 209g. Kl 13.26 kom så den andra rubytiken
som vägde 224g och var störst av dem och sist så en hane som
är ruby till färgen. Han var minst och vägde 195g. De två sista kom
utan hinnorna. Men så mycket vatten Agnes hade. hela fällen i 
korgen var ordentligt blött och hon själv oxå. Syns på korten!
Så när det väl satte igång så gick det undan. För vad sägs om
att föda 4 stycken valpar på ca 1 tim o 12 minuter!!!
Första tiken är född
 Trött 4-barns mor
Alla är på hugget även om de två sista var lite mer medtagna

Små killarna har i mitten av förra veckan fått en ny hage
här inne för att lämna plats vid sängen till Agnes och 
hennes småttingar. I söndags gjorde jag och Julia en
utehage till dem oxå. Små trevande försök när de fick
lite annat underlag under tassarna och ut i gräset, nä
tryggast att stanna på altanen

 Viggo 5 veckor heter i stamtavlan
Jankils Red Tiger Boy
Molle heter i stamtavlan
Jankils Black Eagel Boy

Malvas valpar heter ABBA titlar så denna gången
blev det djurtemat 


Äntligen så har jag då fått min hemsida att fungera till sist,
men den har vållat mig många gråa hårstrån. Nu är det 
bara några bilder som man bara kan se om man trycker
på "krysset"

3 kommentarer:

  1. Grattis till valparna:)
    Hoppas du kommer att hitta bra hem till alla. Ska du behålla någon?

    / Susanna

    SvaraRadera
  2. Åh, de är så fina, längtar så efter vår fina Viggo! Tack för senast, vi kommer garanterat snart och hälsar på igen! /Ellen

    SvaraRadera
  3. Tack Susanna! Vill hemskt gärna behålla men tar inte ställning förrän de har blivit lite äldre.

    Ellen: Tack själva och det är bara att höra av er när ni vill komma nästa gång!/Anki

    SvaraRadera