tisdag 7 juni 2011

Härlig nationaldags present!

Klockan var som vanligt mycket innan jag
kunde lägga mig och sova, natten till den 6/6.
Närmare kl 3 var hon. Malva var som vanligt ute på
 en sen "kisserunda" och var som vanligt. Strax 
efter kl 5 väcke hon mig och ville ut. Hade tom 
bajsat lite på golvet och jag tänker lite sömndrucket
"shit hon är väl inte magdålig nu oxå". Hon var ute
skötte undan och jag tassade tillbaka till sängen. 
Hann inte mer än just slumra till när hon väcker mig
igen. Nu flåsar hon och visar att något annat är på
gång. Snabbt plockades det fram de nödvändiga
attiraljerna som behövs vid valpning. Tempade henne
kl 5,30 och den visade 37,1. Hm, tänkte jag, undrar
om tempen har varit ner under 37 och är på väg upp eller?
(tempen ska gå ner under 37 för att sen gå upp på hundens
normal temp igen, runt 38,5 innan valpningen är ett 
faktum). Malva river och sprätter i fällen och flåsar rejält.
Ny temp mätning kl 6 som då visade 37,8. Ok, tänkte jag
på rätt håll men förmodligen tar det sin lilla tid ännu men
kl 6,30 piper hon till och klämmer ut en black and tan
hane. Hon kämpar och med min hjälp får vi ut honom från 
hinnorna och Malva slickar och tvättar honom ren.
Hon bryr sig inte ens om efterbörden som kommer med
valpen ut. Navelsträngen är ganska så kort. Vågen 
stannar på 257g på den nyfödde lille killen. Han sätter
genast  i gång med att i härdigt suga när jag lägger
honom vid en spene. Märker på Malva att nästa är
på gång och kl 6,50 kommer nästa lilla knyte ut. En
liten ruby hane som visade sig väga 175g. Hon är  lite slöare
och jag får massera ett tag innan något ljud hörs från
henne. Malva är jätte duktig på att hjälpa till och
slickar i härdigt. Nu är Malva lugn och lägger sig ner
med sin lilla barnaskara även om fortf tycker att de
behövs tvättas och slickas ännu mer men snart så
blir andhämtningen tung på Malva och hon somnar
medan de två små suger ihärdigt. Mjölken rann inte till
förrän senare på kvällen men nu hörs så mysiga "sutt-
ljud" från bädden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar